http://takky-journeyofmylife.blogspot.com/search/label/travel

Sunday, February 19, 2012

Apa Nak Buat Bila Hingus Berdarah?

Tadi aku cari maklumat pasal hingus berdarah sebab sejak aku selesema pada selasa lepas darah asyik keluar saja bila aku nak buang hingus. Kadang-kadang aku cek hidung aku takut ada darah keluar (tapi buat cover line la) ,malangnya akak aku nampak juga dan dia  cakap aku korek hidung. Sabar je la but aku malas nak cakap pape. Dah dekat seminggu hingus aku berdarah. Mula-mula belah kiri sahaja tapi waktu malam tadi masa nak buang hingus, belah kanan pula jadi macam tu tapi belah kiri ok pula. Pening aku dengan keadaan badan aku nie. ~_~"

Jadi aku pun jumpa la pakcik Google nie taip pasal hingus berdarah tapi tak banyak jumpa maklumat yang membantu aku. Jumpa maklumat pun yang berbunyi "penyakit yang biasa untuk orang yang demam, dan ada alahan bla bla bla". Tak jumpa pun entri tentang cara nak menangani hingus berdarah nie. Akhirnya lepas dah bodek-bodek pakcik Google, barulah jumpa maklumat nie.

[ Gambar: Klik dekat gambar kalau tak nampak, aku pun tak pasti macam mana nak buat gambar nie bagi jelas lagi ]

Tak pastilah sama ada apa yang pakcik nie bagi informasi tu adalah fakta ataupun auta tapi sekurang-kurangnya lega la sikit bila tahu apa yang perlu dibuat. Aku tulis entri nie pun sebab nak kongsi maklumat dengan orang lain. Manalah tahu ada orang lain yang mencari cara untuk menangani masalah ini tapi malas nak jumpa dokter (macam aku la tu, hhihihi). Semoga anda semua cepat sembuh ye nanti. Nak pergi cilok vitamin C adik aku kejap c(;

P/s: baru aku ingat yang aku demam sehari lepas selesema hari tu sampai tak boleh bangun. Tapi inilah kali pertama kena hingus berdarah. Awesome jugak pengalaman aku nie ^O^

49 comments:

Anonymous said...

fuh..aku pon kene gak..aku ingat kan mase aku dah tak panjang..lega aku..

takky said...

ish, cabul benor mulut mu nie...

Anonymous said...

sy bru jek kne, skrg ngh demam+selsema. .nih nk jmpe mr. goole lah nih, nk tye psl hingus brdrh. .nasib baik normal, thx ya. .^^

takky said...

ur welcome

elfah_levesque said...

huhu... thanks 4 da info..
sya pun agak tkejut bila sy dpt taw hingus sya bdarah..
rupa2nya xdpa2 jg...
ada masalah tisu dhidung jer..
thanks ^_^

Anonymous said...

aih aku pn kene jgk riso jgk nk g klinik malas! hehe nsb xpape :P

Anonymous said...

toce toce~~ br kne smlm hingus bedarah

Anonymous said...

Saya pun kene hingus berdarah. risau jugak bangun pagi tadi. Tapi tak de la demam sangat pun. Hingus berdarah biasa rupenya. ;)

Anonymous said...

aku pun kena gak hidung berdarah nie tp di penghujung selesema.. tq da info

Anonymous said...

saya pun sama kena hidung berdarah nie..mula2 sakit tekak wat xtahu ja lpas tu batuk wat xtahu ja..mula sakit nak selesema n deman baru nak makan ubat..panadol je la..dah nak penghujung selesema ada lak hingus berdarah..tq da info

Juju said...

Tq dik bg info..akak pun br kena

ΠΌyΞ'™ said...

kalau hingus darah..tap x demam pon..batuk teruk...kahak pun darah..cmne..

takky said...

nie mesti slalu batuk kuat kan?
slalu ye hingus n kahak datang dari punca yg sama...
n kalo ikut logik aku, ade tisu dalaman dekat kawasan hidung @ tempat telan air liur (kawasan leher la kan?) yg tisu ye cedera...
rase ye better p taye doc utk makluman lanjut...
makan vitamin c 4 backup awal...
mane taw leh tolong ubat2 skit rasa sakit 2....

jieha zain said...

thanks for the information . kita pun tercarik2 jugak pasal nie . sbb kawan kita selalu mengadu pasal hingus berdarh ., thanks again :)

takky said...

ur welcome jjeha zain....
hope kawan ko cpt sembuh....

Odd Pansy said...

Jazakallah for Γ¨ really useful info..husband sy br je shari 2 ni kne hingus brdarah ni..klo pg2 lg la byk darah..alhamdulillah lega sgt bila baca ramai yg pnh alami nye..

takky said...

smoge suami akak akan kembali sihat semula...
untuk entri ini, rawatan yang dinyatakan cumalah dari pengalaman saya sahaja...
bukan la dari kate2 yg pakar...
jika suami akak masih mengalami situasi tersebut, diharap dapat berjumpa dengan doktor utk rawatan lanjut....

Anonymous said...

Assalamualaikum.. Mcm kes sy ni. Dah 3 hari hdung bdarah, first day banyak, second day 2 kali,tp sikit je darahnya dsertai kahak yg ada berdarah. Hari ni hidung bdarah lg.. Worried sngt. Tp tkt nk jmpe doc. Malam malam bdan panas je.cm dmam. Siang hr x plak.

takky said...

law risau sgt...
better jumpa doc...
coz apa yg saya kongsikan dekat sini bukanlah 100% berkesan...

Anonymous said...

thanks for sharig the good info. it is very useful. thx again. (:

Anonymous said...

Nice sharing , saya daa pikir bebukan pulak da dua tiga hari selesema berdarah . Tambah tambah lagi , dah rasa mcm tak sedap badan :( haha thanks !

Faridzudin bin Razali said...

Yeahh..nice sharing..sy nie pun baru kena hingus berdarah..ingtkan kenape la..almaklumlah, first time kena.. Hehe.. Thanx again ya!!

nurulnatasya said...

assalam..thanks for daa info.. sayadulu kena kahak berdarah.. lepas check dkat doktor, doktor kata saya dapat tonsillitis.. (lupa nak eja mcam mana) .. tonsil saya kembang terok.. slpas tu, makin banyak penyakit dia bawak untuk saya.. hari ni pulak,hingus berdarah.. saya dah rasa macam parah sangat dah.. dulu, almost everyday saya asyik fikir macam mana kalau saya mati nanti.. gini-gini pun dah rasa macam i'm dying!! nasib tak de apa2.. -_- thanks again for daa info..

takky said...

syukur x ade pape...
cuma ini hanyalah penyelesaian x professional dari saya...
sebab bagi saya, setiap makanan yg kita makan tu juga mempunyai ubat yang dapat merawat penyakit kita secara tak langsung....
entri yang saya tulis ini hanyalah alternatif saya sendiri sebab saya penat nak jumpa doktor kalau sakit....
itu sahaja...
pape pun happy to hear ur story....
harap entri ini dapat membantu saudari atasi masalah saudari tersebut....

Unknown said...

time sye bersihkan hidung jer ader darah.xbyk la.sikit jer.knpe ek.risaw pulak.

Unknown said...

Alhamdulillah...trungkai uda kgelisahan d ati...tgh mgalami jua ni...da bca info d atas lega rasany..thnks de info.. ( ^_^ ) v

Anonymous said...

Thanks for the info. Rupanya normal hingus berdarah. Sy samalah mcm yg lain2, dh pilir bkn2 dh.. Hihihi

Anonymous said...

Thanks for info, aku pun kene macam ni, nasihat doktor makan limau banyak2, mintak doktor vitamin c, dia tak bagi pulak, dia kata makan limau lagi sedap dari makan ubat..1st time kene ingatkan kene barah otak.. he3

takky said...

huhuhuhu.....
doc pun x galakkan kita mkn ubat coz mostly ubat2 nie ada byk bahan chemical.....
so better mkn ubat semula jadi which is buah2an mcm oren or pape yg mmg byk mengandungi vit c...

hani said...

Thanks for sharing this info.
Skrg saya ngah mkn vit c hihi

Cinta said...

Thanu u for the info. Ya Allah ingatkan kenapa lah bgn pagi2 tgk2 sisa2 hingus bdarah padahal xdemam / selsema. Cuma ada alahan pd debu n resdung je . Lega bila dpt thu normal . Hehe

Aliff Haikal said...

entry yg sgt membantu thank you !!

Unknown said...

waahhhhh...thanks forthis info...
i bru je kne bbrpa mnt yg lalu...pnye la rsau trus klua rmh nk cri line nk search pnye pasal..risau punye psal sbb bru je lg baik dmm n slsema dha smggu n smlm kne mgrain truk...rsau kot2 ada mslh lain...fuuhhhhh...legaaa...

Ernesto said...

Masya Allah...thnks info

Unknown said...

msa awk kna tu blakang kepala dengan tepi kpla berdenyut x?

takky said...

tak ingat la pula, tapi yang pasti demam dan selesema yang saya rasa tu lain dari yang lain...

Unknown said...

Ooo aku pon bru kene kahak dgn hingus brdarah ni..

naruto kun said...

Useful info..barokallah bro

Unknown said...

What if dengan kahak sekali berdarah??

takky said...

better pergi jumpa doktar cik syaa nice ilaa.....
sebab based on komen dekat atas, ada reader cakap tonsil dia bengkak sampai berdarah.....
better g check dengan doktar untuk lebih lanjut.....

Anonymous said...

Haritu Dah 2 hari demam baru rasa nak pegi klinik. Sebab dah xboleh bangun haha. Ada jugak hingus berdarah ni. Risau gila :'( takut sakit yg bukan2. Tapi bila ckp yg tissue dlm luka tu maybe betul jugak. Panas dlm pun mungkin jgk. Sebab suhu badan almost 39 haritu :'(

Unknown said...

salam nak tanyak ne suami aku mengalami hingus berdarah sepanjang selesema ne dan badan dia asik lemas ja..aku risau tak tau nak wat cam na g...aku risau dan suami aku pun asik demam ja..bg petua..

Anonymous said...

Samala saya tgh alami ni dh masuk 3ari...tkut sgt klu pnyakit kronik...😭😭😭

Anonymous said...

Tq.. risau yg amat sy ni bila hembus tgh hingus, tgk2 ad darah.., sblm tu ad demam sikit & selsema.. mintak2 lps ni baik spt sediakala

Unknown said...

tq..tengah kena ni..hingus berdarah

Unknown said...

Hi
Macam mana lepas hingus and kahak berdarah tu
Sampai sekarang ke
Ke da baik
Maaf bertanya
Sebab situasi sy sama mcm y awak alami
Saya da penat pergi klinik
Sudi lah jawab soalan sy
TQIA

Unknown said...

Tq untuk info berguna
πŸ˜—πŸ˜—

Unknown said...

Bapa lama amik masa untuk higus berdarah tu berhenti. Atau masih alami lagi walopon jarang2

Amsham said...

Tq untuk info berguna....

Kisah2 Sebelum Ini....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...